זכויות ידועים בציבור במוסד לביטוח לאומי וקרנות הפנסיה

ידועים בציבור הם בני זוג המנהלים משק בית משותף, חיי משפחה וחיים זוגיים ואינטימיים, מתוך תפיסה של קשירת הגורל זה בזה, ורצון לחיות יחדיו. זאת ללא שנישאו ו/או נרשמו כנשואים במוסדות המדינה.

משק בית משותף פירושו שיתוף במקום מגורים, אכילה, שתייה, לינה, הלבשה ושאר הצרכים שאדם נזקק להם בחיי היום יום, כאשר כל אחד מבני הזוג מקבל את הדרוש לו ותורם את חלקו, אם מכספו ואם מעמלו, כפי יכולתו ואפשרויותיו. דהיינו, הקיום הכלכלי מושתת על שיתוף במאמצים ובאמצעים לשם קיום הצרכים הללו.

מבחינת החוק בני זוג העונים להגדרה ידועים בציבור, זכאים לאותם הזכויות להם זכאים בני זוג אשר נישאו זה לזה (למשל לצורך גמלת שארים של המוסד לביטוח לאומי או לצורך קבלת פנסיה של בן הזוג שנפטר מאת קרן הפנסיה).

במקרים בהם המוסד לביטוח לאומי או קרן הפנסיה אינם מכירים בבני הזוג כידועים בציבור, רשאים המבוטחים לפנות לבית הדין האיזורי לעבודה בתביעה מתאימה.

במקרה מעניין שהגיע לבית הדין לעבודה, ידועה בציבור ביקשה מהמוסד לביטוח לאומי לשלם לה קצבת שארים לאחר שבן זוגה נפטר. המוסד לביטוח לאומי סירב בטענה שהשניים לא גרו יחד. תביעה שהגישה האישה לבית הדין לעבודה התקבלה, לאחר שהשופטת התרשמה שהיו סיבות טובות לכך שבני הזוג לא גרו יחד באותה דירה, בין היתר עקב מצבו הנפשי של המנוח שהיה חולה סכיזופרני ונטייתו להתנהגויות אלימות או פוגעניות.

בהמשך קבע השופטת כי הייתה לבת הזוג מניעה אובייקטיבית והצדקה הגיונית שלא להתגורר באופן קבוע תחת קורת גג אחת עם המנוח, בשל הצורך לסעוד את אמה, היות המנוח מעשן ולאור מצבו הנפשי של המנוח והעובדה כי הייתה זו מערכת יחסים זוגית ראשונה של השניים, בגיל מבוגר יחסית.

במצב מיוחד זה, נקבע כי האישה זכאית לקבלת קצבת שארים חודשית, אף שבני הזוג לא התגוררו יחדיו.

לקריאת פסק הדין – לחצו כאן

משרדנו מתמחה בתביעות כנגד המוסד לביטוח לאומי ו/או קרנות הפנסיה, בין היתר בנוגע לתשלום קצבת שארים. צרו קשר טלפוני לבדיקת זכויותיכם ונשמח לסייע לכם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
Shopping Basket